Dlaczego-roleta-zewnetrzna-nie-chce-sie-opuscic
Powrót

Dlaczego roleta zewnętrzna nie chce się opuścić? Najczęstsze przyczyny

Skoro czytasz ten artykuł, to zapewne jesteś w tej niekomfortowej sytuacji, gdy Twoja roleta zewnętrzna odmówiła współpracy. Spokojnie, nie tylko Ty cierpisz z tego powodu. Zanim zaczniesz ze złości wyrywać ją ze ściany lub dzwonić po fachowca, warto najpierw ustalić, co mogło pójść nie tak. Może to tylko kwestia zanieczyszczonych prowadnic, a może jednak awaria silnika? Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jakie są najczęstsze przyczyny, dla których roleta zewnętrzna się nie opuszcza.

Rolety zewnętrzne – najczęstsze problemy

Na co dzień rolety zewnętrzne ułatwiają ich właścicielom życie, jednak w momencie, gdy przestają pracować, sytuacja robi się znacznie mniej komfortowa. Często pierwsza myśl, która przychodzi do głowy, to lęk, że uszkodzony mechanizm rolety wymaga kosztownej naprawy. I choć rzeczywiście czasem trzeba brać taką opcję pod uwagę, to nie warto od razu panikować. Jest wiele innych powodów, dla których roleta zewnętrzna nie chce się opuszczać. To kilka z nich:

  • Mechanizm blokujący: Jeżeli roleta nie chce się opuścić lub podnieść, być może winowajcą jest sam mechanizm blokujący. Może on być zablokowany lub zużyty i w zależności od kondycji wymagać naprawy albo nawet wymiany.
  • Brud i zanieczyszczenia: Zanieczyszczenia mogą zablokować prowadnice, co uniemożliwia płynne działanie rolet. Regularne czyszczenie pomoże zapobiec tym problemom.
  • Uszkodzenie pasków lub rolek: Jeżeli roleta działa nierówno lub z opóźnieniem, przyczyną mogą być uszkodzone paski lub rolki. Elementy te mogą wymagać albo naprawy, albo wymiany.
  • Niewłaściwa instalacja: Błędy montażowe, takie jak krzywo zamontowane prowadnice, mogą wpłynąć na funkcjonowanie całego systemu. Często wymagane jest ponowne ustawienie lub instalacja od zera.
  • Uszkodzone prowadnice: Prowadnice z czasem mogą ulec deformacji pod wpływem silnego uderzenia, lecz czasem ten sam proces zachodzi po długiej eksploatacji. Uszkodzone prowadnice utrudniają płynne opuszczanie i podnoszenie rolety, dlatego warto na nie uważać.
  • Zepsuty zwijacz rolety: Jeżeli roleta nie reaguje na próby jej opuszczenia czy podniesienia, możliwe, że zwijacz jest uszkodzony lub zużyty. Wszystko na temat naprawy zwijacza rolet znajdziesz w artykule: Jak naprawić zwijacz rolety zewnętrznej?.

Dlaczego automatyczne rolety zewnętrzne nie działają?

W przypadku zewnętrznych rolet automatycznych dodatkowo mogą pojawić się następujące problemy:

  • Problemy z zasilaniem: Jeśli roleta elektryczna nie działa, warto sprawdzić, czy to nie jest wynik przerwy w dostawie prądu lub odłączenia urządzenia sterującego od sieci. Brak zasilania może czasowo unieruchomić system, jednak problem zwykle sam się rozwiązuje.
  • Awaria silnika: W roletach elektrycznych awaria silnika to częsta przyczyna braku reakcji ze strony rolety. Może to być wynikiem przegrzania silnika lub jego mechanicznego uszkodzenia. W pierwszym przypadku do naprawy rolety wystarczy zazwyczaj odrobina cierpliwości, jednak mechaniczne uszkodzenie lepiej pozostawić serwisantom, którzy ustalą przyczynę problemu i zaproponują najlepsze wyjście z sytuacji.
  • Błędy oprogramowania: W przypadku rolet zewnętrznych sterowanych elektronicznie częstym problemem mogą być także błędy programowe. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że aktualizacja oprogramowania lub reset systemu rozwiążą problem, jednak na wszelki wypadek warto zasięgnąć rady specjalisty.

Jeżeli nie masz doświadczenia z naprawianiem urządzeń elektrycznych, odradzamy próby samodzielnej naprawy tego typu rolet zewnętrznych i zachęcamy do skorzystania z pomocy fachowca. Jeżeli część mechanizmu zostanie uszkodzona w wyniku Twoich działań, gwarancja na produkt przestanie obowiązywać. Pamiętaj, że skorzystanie z usługi specjalisty, choć swoje kosztuje, to z pewnością mniejszy wydatek niż nowa roleta zewnętrzna. Czy umiesz rozpoznać, kiedy trzeba wymienić rolety na nowe? Jeżeli nie, koniecznie przeczytaj ten artykuł.

Czy można samemu naprawić roletę zewnętrzną?

Jeżeli chcesz naprawić roletę zewnętrzną, musisz mieć pewność, że wiesz dokładne, co się zepsuło. To absolutna podstawa, w innym przypadku narażasz się na stratę czasu, a nawet na możliwość przypadkowego uszkodzenia innego, sprawnego dotychczas elementu. Czy to kwestia zanieczyszczonych prowadnic, uszkodzonego zwijacza, czy może awarii silnika? W przypadku każdej odpowiedzi postępowanie będzie inne. Zatem, aby naprawić roletę, potrzebna jest diagnoza. A co potem?

Naprawa zaciętej czy niesprawnej rolety zewnętrznej to zadanie, które może wydawać się trudne, ale nie zawsze wymaga interwencji specjalisty. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci podjąć właściwą decyzję.

Ocena awarii oraz podjęcie decyzji – samodzielna naprawa czy pomoc fachowca?

Zdecyduj, czy jesteś w stanie naprawić problem samodzielnie. Czasem, aby odblokować roletę zewnętrzną, wystarczy usunąć brud z prowadnic czy naoliwić mechanizm i z pewnością jest to coś, co możesz zrobić własnoręcznie. Jeśli jednak problem wydaje się poważniejszy, tak jak w przypadku awarii silnika, najlepiej skonsultować się z ekspertem. Również wymianę ważniejszych komponentów warto zostawić specjaliście, szczególnie jeżeli demontaż rolety byłby dla Ciebie wyzwaniem.

Naprawa rolety zewnętrznej – podsumowanie

Jak widać, wiele problemów z działaniem rolety zewnętrznej można rozwiązać we własnym zakresie, ale istnieją także sytuacje, w których profesjonalna pomoc jest nie tylko zalecana, ale i niezbędna. Ostateczny wybór zależy od Twoich umiejętności, dostępnych narzędzi i chęci do eksperymentowania. Niezależnie od podjętej decyzji ważne jest, aby podejść do naprawy rozwagą i zawsze mieć na uwadze względy bezpieczeństwa.

Pamiętaj, że zapobieganie jest równie istotne co sam proces naprawy, więc regularne przeglądy i konserwacja mogą uchronić Cię przed kolejnymi problemami i nieplanowanymi wydatkami w przyszłości. A przede wszystkim po zakupie rolet nie pozbywaj się instrukcji montażu, w której zapewne znajdziesz wiele przydatnych informacji.

Potrzebujesz
pomocy?
Można śmiało
do nas dzwonić
+48 736 234 877
Można śmiało
do nas napisać
sklep@familyrollo.pl
Oceń ten artykuł
0.00 na podstawie 0 opinii
Administratorem Państwa danych osobowych zebranych w trakcie korespondencji z wykorzystaniem formularza kontaktowego jest GREEN BLINDS PSA Dane osobowe mogą być przetwarzane w celach: realizacji czynności przed zawarciem umowy lub realizacji umowy, przedstawienia oferty handlowej, odpowiedzi na Państwa pytania – w zależności od treści Państwa wiadomości. Podstawą przetwarzania danych osobowych jest artykuł 6 ust. 1 lit. b Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (RODO), tj. realizacja umowy lub podjęcie czynności przed zawarciem umowy, artykuł 6 ust. 1 lit. a RODO, tj. Państwa zgoda, artykuł 6 ust. 1 lit. f, tj. prawnie uzasadniony interes administratora – chęć odpowiedzi na Państwa pytania i wątpliwości. Dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji celu przetwarzania określonego w ust. 3 powyżej, tj. do zawarcia umowy, przedstawienia oferty handlowej, udzielenia odpowiedzi na Państwa pytania lub wątpliwości i mogą być przechowywane do upływu okresu realizacji umowy i przedawnienia roszczeń z umowy. Osoba, której dane osobowe są przetwarzane ma prawo dostępu do danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych osobowych, z zastrzeżeniem, że prawo do przenoszenia danych osobowych dotyczy wyłącznie danych przetwarzanych w sposób wyłącznie zautomatyzowany. Osoba, której dane osobowe są przetwarzane na podstawie zgody, ma prawo do jej odwołania w każdym czasie, bez uszczerbku dla przetwarzania danych osobowych przed odwołaniem zgody. Osoba, której dane osobowe są przetwarzane ma prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak brak ich podania spowoduje niemożność realizacji umowy, podjęcia czynności przed zawarciem umowy, przedstawienia oferty handlowej, odpowiedzi na pytania lub wątpliwości.
Koszyk
Dostosujemy się do Twoich potrzeb

Aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie, Sklep internetowy FamilyRollo wykorzystuje pliki cookies zapisywane w pamięci przeglądarki. Szczegółowe informacje na temat celu ich używania, łączenia z innymi danymi posiadanymi przez Familyrollo oraz zmiany ustawień plików cookies a także ich usuwania z przeglądarki internetowej, znajdują się w Polityce prywatności Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce oznacza potwierdzenie zapoznania się z powyższymi informacjami i zgodę na wykorzystywanie plików cookies w celach marketingowych.

Ustawienia preferencji